Zbyt niskie ceny zdecydowanie nie są wiarygodne. W sieci można natknąć się na świetne okazje, ale uważaj: artykuły przecenione o 80% lub 90% to dzwonki alarmowe, które powinny Cię natychmiast ostrzec. Ujmując to słowami znanego przysłowia: „Nie wszystko złoto, co się świeci.” Często bywa bowiem tak, że oferowany towar w ogóle nie istnieje. Jeśli zamawiasz online w nadziei, że zaoszczędzisz więcej niż zwykle, może się okazać, że zapłacisz okazyjną cenę za coś, co nigdy nie nadejdzie. Lub, jeśli cena sprzedaży jest znacznie niższa niż cena katalogowa, zaleca się sprawdzenie na innych stronach: może to być podróbka.
Czas zakupu i używane urządzenia
Czy wiesz, że w niektórych przypadkach ceny mogą się zmieniać w zależności od konkretnych cech? Ceny różnią się nie tylko w zależności od dnia lub przedziału czasowego, w którym dokonujesz zakupów, ale także uwzględniają pewne dane, takie jak miasto, z którego jesteś połączony lub urządzenie, którego używasz do zakupów online. Ceny mogą się zmieniać w zależności od tego, na co Cię stać lub na co chcesz wydać.
Karty kredytowe
Europejski Bank Centralny ustalił, że oszukańcze transakcje opiewają co roku na około 1,8 miliarda euro. Ponadto, według kilku badań branżowych, liczba oszustw związanych z kartami wzrosła w 2020 r., również ze względu na rozwój handlu elektronicznego w sytuacji zagrożenia zdrowia.
Oto kilka zasad, o których należy pamiętać, aby bezpiecznie robić zakupy
- Podczas zakupów online wybieraj płatności przedpłaconą kartą kredytową lub Paypal, zaleca się unikanie przelewów bankowych. Nigdy, przenigdy nie przekazuj swoich referencji lub innych danych osobowych za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Do płatności online można również używać kart jednorazowych. Ponieważ raz użyte zostaną zniszczone, a numer zastąpiony, oszuści nie będą mogli uzyskać dostępu do Twoich pieniędzy, nawet jeśli uda im się zdobyć dane Twojej karty.
- Włącz powiadomienia push dla każdego zakupu i dla każdej akcji przeprowadzonej na Twojej usłudze finansowej lub koncie bankowym, dzięki czemu możesz wykryć ewentualne oszustwo w czasie rzeczywistym i natychmiast je zgłosić, aby szybko otrzymać zwrot pieniędzy.
- Użyj odpowiedniej strony płatności i zawsze sprawdzaj, czy „https” (protokół bezpiecznej strony) jest wpisany w adresie paska przeglądarki.
Warunki sprzedaży i prawo do odstąpienia od umowy
W witrynie e-commerce należy zawsze wskazać warunki sprzedaży oraz wskazania dotyczące procedury wykonania prawa do odstąpienia od umowy (w ciągu 14 dni od daty dostarczenia produktu). Serwis musi udostępnić wzór formularza odstąpienia od zakupu oraz określić, w jakich przypadkach nie można z niego skorzystać (w szczególności w przypadkach wskazanych przez Kodeks Konsumencki, np. w przypadku towarów szytych na miarę lub personalizowanych).
Ale jakie jest prawo do odstąpienia od umowy? Prawo odstąpienia lub ponownego rozpatrzenia umowy oznacza przyznane klientowi umowy zawartej na odległość prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn i uzyskania zwrotu zapłaconej ceny. W przypadku zakupów online konsument nie ma możliwości zobaczenia i/lub dotknięcia produktu osobiście, co miałby przy zakupie w sklepie fizycznym. Dlatego w takim przypadku klient może cieszyć się „wzmocnioną” ochroną w stosunku do zwykłego konsumenta.
W miarę zbliżania się sezonu wyprzedaży możesz zadać sobie następujące pytanie: „Czy dozwolone jest ponowne przemyślenie produktów przecenionych?”. Odpowiedź brzmi tak. Musisz wiedzieć, że prawo do odstąpienia od umowy jest powiązane z metodą zakupu, a nie ze strategiami sprzedaży. Tak więc, jeśli zdecydujesz się na zakupy online w okresie wyprzedaży, możesz skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy bez żadnych ograniczeń.
Metody i terminy dostawy
Od momentu sfinalizowania zamówienia online, dostawa jest odliczana do daty dostawy zakupionego towaru. Na bieżąco sprawdzasz status swojej przesyłki. Czekaj entuzjastycznie, aż kurier zapuka do Twojego domofonu, aby dostarczyć Ci paczkę. Przed złożeniem zamówienia online sprawdź na stronie jakie są warunki sprzedaży oraz w jakim terminie firma zobowiązuje się dostarczyć produkt. Zazwyczaj sprzedawca musi dostarczyć produkt lub wykonać usługę w ciągu 30 dni od zawarcia umowy. Jednak strony (konsument i sprzedawca) mogą ustalić inny termin dostawy lub usługi.
Niedostarczone towary: prawa kupującego
Oprócz gwarancji prawa do ponownego rozpatrzenia, konsumentowi przysługuje prawo do odbioru towaru w terminie wskazanym w umowie; w związku z tym w przypadku niedotrzymania terminu dostawy kupującemu przysługuje zwrot zapłaconej kwoty oraz naprawienie szkody z tytułu niewywiązania się z umowy.